Dette innlegget er skrevet av en mor som av hensyn til sønnen
ønsker å være anonym. Hun var en av mange foreldre og fagfolk som tok
kontakt med oss etter at vi i en kronikk skrev om de uheldige sidene ved PALS. Her forteller hun om sine erfaringer med dette programmet:
Jeg
er mamma til en syvårig skolegutt; eller en syvårig PALS-skolegutt.
Hver en inngangsdør på skolen er markert med de fire bokstavene og hver
ukeplan markeres PALS-målsettinger. Ved skolestart stod rektor på
trappen og hilste sine nye elever velkommen inn. Parallelt med
mikrofonstativet ruvet en to meter høy banner med de fire bokstavene:
P.A.L.S. Ja, jeg har forstått meldingen. Dere er en PALS-skole. Men
hvordan er det å være PALS-skole-mamma? For meg har det gitt innblikk i
en meget selvmotsigende verden.
Allerede ved første
foreldremøte ble vi servert en meget mørk fortelling om hvor galt det
kan gå med barna våre om de ikke lykkes i skolesystemet. Med ansiktet
lagt i alvorlige folder kunne rektor meddele at våre egne barn kan ende
opp som NAVere om ikke vi fulgte opp leksene som skolen formulerer. Ikke
bare kan de ende opp som NAVere, men de kan også ende med tidlig død.
Rektor kunne nemlig vise til statistikker som tilsa at akademisk suksess
fører til lengre levetid. Jeg lyttet til rektors ordflom og så meg
rundt omkring i rommet. Hvor ble det av respekten for foreldrene som
ikke er som rektor selv, og som ikke har gått den akademiske vei i
livet? Hvor ble respekten av for den som søker støtte og hjelp fra vårt
statlige system? Det skal ikke mye til for å bryte regel nr. 1 i
adferds- og ordensreglementet: “Jeg snakker hyggelig til de andre på
skolen”. Mange opplevde det som mindre hyggelig å få antydninger om
tidligere død grunnet manglende akademisk karriere. Brudd på regel nr.
1-6 blir fulgt opp av forhånds formulerte konsekvenser, blant annet
«time out» på et «tenke sted». Men hvor skulle rektor eventuelt
plasseres om hun skulle isoleres på et tenke sted?
Svaret
på dette ble tydelig for meg på neste foreldremøte, men først feiret vi
17. mai med folkefest i skolegården. Vi spiste kaker og feiret med sang
og taler. Barna stod på trappen foran hovedinngangen på skolen. De var
godt synlige på trappen, som fungerer som scene for de syngende. På
neste foreldremøte fremkom det at trappen har flere funksjoner enn å
være scene for syngende barn. Tenke-stedet var lokalisert på den
forhøyede hoved trappen. Ved brudd på regel nr. 1-6 kan eleven risikere
tid på tenke-stedet som er meget godt synlig for de resterende barna i
skolegården. Synligheten blir en av trappens funksjoner. «Huff, det der
minner jo mest om en gapestokk», hvisket sidemannen lavt til meg under
foreldremøte når prosedyren fremkom. Et blikk på regel nr. 6 i adferds-
og ordensreglementet lyder følgende: «Jeg oppfører meg slik at ingen
blir mobbet eller holdt utenfor. Skolen har egen handlingsplan mot
mobbing». Jeg undrer meg om ikke skolens praktisering av så til de
grader synlig utestenging av barn, også kan defineres som mobbing. At
det er snakk om å holdes utenfor er det i alle fall ingen tvil om. Og
med reglementet i ryggen kan utestengningen gjennomføres som «fornuft
satt i system».
Men PALS handler ikke bare om å slå
konsekvent ned på negativ adferd. PALS presenteres også som en
systematisk måte å bekrefte positive handlinger som barna gjør. Når
personalet observerer barns handlinger, og tolker dem som positive, kan
det deles ut BRA-kort. Kortet har samme form og materialitet som et
MasterCard, og endatil lignende funksjoner. En skoleklasse på 30 kan
cashe inn en belønning når de har samlet inn 30 plastkort. Etiske
handlinger kan takseres inn i pizza og is, og forkles videre som viktige
læringsprosesser. I forrige måned hadde klassen til sønnen min oppnådd
full pott i plastkortskjemaet, og det var på tide å cashe inn kreditten.
Belønninga ble en utetime denne snørike januardagen. Som mamma tenker
jeg at en utetime i snøen høres fantastisk ut for sjuåringen som elsker
fysisk aktivitet. Og jammen er det godt å få avbrudd med mye læring som
er koblet til sitting. Men, hvilke time utgikk når utetimen skulle
settes på planen? Jo, gymtimen.
Egentlig kan jeg jo
bare puste letta ut fordi det ikke var usunn mat som ble belønningen.
Det gir nemlig brudd på regel nr. 11, som sier at «Jeg spiser sunn og
næringsrik mat på skolen. Godteri, tyggegummi og sukkertøy lar jeg være
hjemme. Vi koser oss ved spesielle anledninger. Da får jeg beskjed».
BRA-kort belønning har ved flere tilfeller blitt gitt i mindre sunn
form. Det gjør ikke meg noe om barna av og til koser seg med noe mindre
sunt. Jeg bare lurer på hvem som skal inndra, og hvor det skal inndras,
når det er skolen selv som gjør seg skyldig i regelbruddene. PALS
plakater kan gjerne tapetseres over hele skoleområdet for min del, men
særlig kraft har de neppe. Ikke så lenge personalet selv og skolens egne
prosedyrer stadig bryter med reglementet som medfølger.
Bloggen kan følges fra vår Facebook-side, HER.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar