Av Anonym (15)
PALS står for Positiv atferd, støttende læringsmiljø og er program utviklet av Atferdssenteret. Programmet brukes på minst 250 skoler i 50 kommuner. En sentral målsetting med PALS er å forebygge problematferd. Både metodene og verdigrunnlaget er omdiskutert. Kritikken av PALS kan du kan lese om her. Etter at vi skrev om PALS, fikk vi mange henvendelser fra lærere og foreldre som har negative erfaringer med programmet, blant annet fra en PALS-skole-mamma. Nå har vi også fått en tekst fra en 15-åring som forteller om sine erfaringer som elev ved en PALS-skole.
Som tidligere elev på PALS-skole, vet jeg selv hva de
innebærer og hvordan det er. Da PALS først startet på skolen vår gikk jeg i 4.
klasse, så jeg så forandringene det gjorde på skolen, både positivt og
negativt.
PALS gikk ut på et par ting:
- Man skulle vise «ansvar, omsorg og respekt» for hverandre
- Lærere skulle heller motivere barna til å gjøre rette valg enn å si hva de ikke skulle gjøre
- Vi skulle få belønninger for god oppførsel
«Ansvar, omsorg og respekt» var hovedfokuset til PALS.
«Ansvar, omsorg og respekt» i gangene, på doene, i trappen, i friminuttet, i
klasserommet, ja, nesten alle steder det var mulighet til å være. Problemet jeg
hadde med PALS hadde ingenting å gjøre med selve budskapet, det gikk jo kun ut
på å passe på hverandre, være snille og ha respekt for hverandre, noe alle
burde være i utgangspunktet. Men det som irriterte meg med PALS var at de hadde
større fokus på å følge målene enn at vi faktisk lærte noe.
En annen ting de la vekt på var at de ikke skulle lære oss
regler. De skulle ikke bygge opp skolen på regler om hva elevene ikke hadde lov
til å gjøre, men heller oppmuntre elever til å gjøre rette valg. I mine øyne
var ikke PALS noe annet enn regler. Fra vi kom på skolen, til vi dro hjem måtte
vi gjøre det, gå dit, ikke gjøre sånn. Og lista fortsetter. Ikke bare fortalte
læreren oss hva vi ikke skulle gjøre flere ganger om dagen, men vi fikk også
kjeft da vi glemte en av PALS-reglene, selv om de påstod det ikke var noen
regler.
Om ikke alle gikk «riktig» opp trappen, ville 10 minutter av
timen bli brukt til alle hadde gått opp slik «man skal gå opp en trapp». Ikke
bare er dette unødvendig og går utover tiden vi kunne lært noe fornuftig, men
så er det kanskje 2 av 30 elever som faktisk vil gå slik de skal selv om vi
brukte 10 minutter på det hver dag.
![]() |
Hvordan gå opp en trapp på riktig måte? |
Selv om ideen av PALS er bra, så var det ikke så bra
gjennomført etter min mening. Det var slitsomt, urettferdig og i mine øyne
ganske unødvendig.
Bloggen kan følges fra vår Facebook-side, HER.
Bloggen kan følges fra vår Facebook-side, HER.