Av Solveig Østrem
«Svangerskapskontroll het det. Før noen kom på at «kontroll»
sendte ut feil signaler og døpte oppfølgingen av gravide om til
svangerskapsomsorg. Erfaringene tilsier at man bør følge nøye med når
offentlige tiltak skifter navn, særlig hvis det nye navnet er snilt og vagt.»
Dette skrev lege Elisabeth Swendsen i Klassekampen 25. januar. Swensen mener helsemyndighetene, til tross for all verdens forsikringer om gode hensikter, gir jordmødre mandat til å herje med gravide.
Dette skrev lege Elisabeth Swendsen i Klassekampen 25. januar. Swensen mener helsemyndighetene, til tross for all verdens forsikringer om gode hensikter, gir jordmødre mandat til å herje med gravide.
Kommunale myndigheter herjer for tiden fritt med skoler og
barnehager. De forsøker å få det til å se ut som noe annet enn
herjing, men desto viktigere er det å følge nøye med. Mange kommuner pålegger skolene
å bruke bestemte mobbeprogrammer, og vil at barnehager skal bruke
standardiserte treningsprogrammer for sosial kompetanse. Programmene har det
til felles at de markedsføres som noe positivt og snilt.
![]() |
Bildet er hentet Diakonhjemmets høgskole |
Kan noen være imot respekt? Kan forebygging skade? Kunst er
det fineste av alt og trenger knapt andre argumenter enn seg selv. At det er
positivt å være positiv, er selvinnlysende.
Jeg sier som Swendsen: Erfaringene tilsier at man bør følge nøye med! Smilefjes, lekker grafikk og positivitet er innpakningen. Det som er inni, verken positivt eller respektfullt, og det har ingenting med kunst å gjøre! Jo flere smilefjes, jo mer har selgerne å skjule.
Jeg sier som Swendsen: Erfaringene tilsier at man bør følge nøye med! Smilefjes, lekker grafikk og positivitet er innpakningen. Det som er inni, verken positivt eller respektfullt, og det har ingenting med kunst å gjøre! Jo flere smilefjes, jo mer har selgerne å skjule.
Der skolens mål er å fremme danning til demokrati, er målene
med disse programmene å få barn til å innordne seg, være lydige og til enhver
tid gjøre som voksne sier. De voksne, altså lærerne, skal i disse programmene
være enige og unisone om hvilke regler som gjelder, og hvordan handlinger skal
belønnes og straffes. I programmene kalles dette «felles forståelse». Det kan
også kalles programlojalitet, eller å gi avkall på sitt profesjonelle skjønn.
Belønningssystemene i disse programmene gir for mange
assosiasjoner til dressur. Ikke uten grunn. Det viktigste argumentet for at
programmene trengs, er at de har dokumentert effekt. Programmene virker, sier
de som står bak programmene, med henvisning til sine egne evalueringer. Dette
blir ikke bekreftet av uavhengig forskning.
Strengt talt kan man spørre hvor relevant det er om
programmene virker eller ikke. For hva betyr «virker»? Effekt i forhold til
hva? Kravene til barn om innordning, tilpasning og lydighet svarer dårlig til
barnehagen og skolens formål om å fremme danning til demokrati. Derfor ville
det være mer bekymringsfullt om programmene virker. Et samfunn der alle barn
til enhver tid gjør som voksne sier og vil det samme som voksne vil, kan
vanskelig påberope seg å fremme mangfold og demokratiske idealer.
Når fundamentale verdier er på spill, hjelper det lite med
positivitet og smilefjes.
Bloggen kan følges fra vår Facebook-side, HER.
Bloggen kan følges fra vår Facebook-side, HER.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar