Av Mari Pettersvold og Solveig Østrem
Publisert i Klassekampen 26. februar 2014
I diskusjonen om kartlegging i barnehagen har styrer
Anne-Marie Talén talt varmt for observasjonsskjemaet «Å by barnet opp til dans»
fra Bredtvet kompetansesenter (som også står bak TRAS). Verktøyet ble i første
omgang presentert som noe styreren hadde utviklet selv. Dette har vi stilt oss
undrende til. 24. februar forsøker Talén å oppklare misforståelsen: Verktøyet
er utviklet i et samarbeid mellom Talén og to psykologer ved Bredtvet.
Vi stiller oss stadig undrende til at ikke denne
presiseringen ble gjort fra første stund. Dette føyer seg inn i et typisk
mønster: Der lærere eller barnehagelærere taler varmt for bestemte
kartleggingsverktøy eller programmer, viser det seg at de har tette
forbindelser til produsentene. Det er også vanlig at disse tette båndene
underkommuniseres.
I stedet for å gå inn i debatten, skriver Talén at
observasjonsskjemaet er en viktig del av barnehagens HMS-arbeid. Det er usaklig
å sammenlikne de som ikke bruker kartleggingsverktøy, på følgende måte:
«Hvordan ville vi reagert hvis en lege ikke skrev journal?» Mens legen er
pålagt å føre pasientjournaler, er barnehagen pålagt å kritisk vurdere
eksisterende kartleggingsverktøy i tilfeller der det kan være aktuelt å
supplere barnehagelærerens helhetlige observasjon av barna med bruk av
standardiserte verktøy.
Bloggen kan følges fra vår Facebook-side, HER.