Av Bernt Andreas Hennum
På nittitallet tok jeg min diplomøkonomutdanning ved BI. På
den tiden lærte vi at vi skulle ha tillit til våre medarbeidere, vi lærte om selvstyrte
team, og vi lærte at det finnes en betydelig forandringskraft internt i
organisasjonene gjennom den kunnskapen de ansatte har om virksomheten. Ressurser
til kompetanse- og organisasjonsutvikling ble sett på som viktige virkemidler
for en forbedret praksis. Nå leser jeg at professor Johan From fra samme
høgskole mener at dette synet på organisasjon og ledelse er arkaisk. Nå er det mistillit,
detaljstyring og kontroll som er i vinden.
From hevder at det må være «nok «tillit» nå» og viser til
kommunenes styring av profesjonene i skole og barnehager. Han illustrerer synspunktet
sitt med en hendelse fra Sandefjord kommune hvor to lærere tok sitt
profesjonsansvar og nektet å godta en praksis som både var lovstridig og
inkompetent.
Joakim Bjerkely Volden og Marius Andersen nektet
nemlig å fylle ut et skjema hvor elevenes måloppnåelse på en rekke delmål skulle
kategoriseres som under, over eller middels. Lærerne ville heller gi elevene en
skriftlig og detaljert tilbakemelding. Istedenfor å legge til rette for en
kunnskapsbasert dialog, ble de to lærerne ble truet med oppsigelse. De to fikk
imidlertid oppreisning ved at de i år mottok Zola-prisen for sitt sivile mot.
Det at Sandefjordskolens praksis verken var i
overensstemmelse med lovverket eller i overensstemmelse med det vi «vet
virker», fikk utdanningsforskerne Knut Roar Engh og Eli Kari Høihilder til slå
fast at «flertallet av lærerne i Sandefjordskolen har skjønt mer av vurdering
og tilpasset opplæring enn det deres øverste sjef i etaten har». Det kan være
interessant at Engh og Høihilders synspunkter er helt i overensstemmelse med
det en av Froms helter, nemlig Hattie, har funnet gjennom sin forskning.
I et brev fra Utdanningsdirektoratet til Sandefjord kommune
om denne saken, avslutter Utdanningsdirektoratet med å si følgende: «Vi
anbefaler at dere utarbeider systemer for underveisvurdering lokalt gjennom
dialog og samarbeid. Skoleeierne eller skolen bør ta med lærerne på råd, for å
sikre en god pedagogisk praksis». Hadde Sandefjord kommune fulgt dette rådet og
hatt det From mener er en arkaisk tilnærming til organisasjon og ledelse, hadde
de kanskje utviklet en praksis som er mer i overensstemmelse med forskning og
lovverk.
Bernt Andreas Hennum er høgskolelektor i
pedagogikk ved Høgskolen i Telemark.
![]() |
Illustrasjon: Knut Østrem |
Bloggen Mestrer, mestrer ikke kan følges fra vår
Facebook-side, HER.
Takk for god artikkel, mange gode poenger her!
SvarSlettHåper dette spres videre. På papir noe sted?
SvarSlettInnlegget finnes kun i bloggversjon, men anbefaler boka vår Profesjon og kritikk http://www.mestrermestrerikke.no/2015/05/i-dag-kom-boka.html
SvarSlett