Av Mari Pettersvold og Solveig Østrem
Det er snart to år siden bloggen Mestrer, mestrer ikke ble etablert. En av grunnene til at vi
begynte å blogge, var at vi ønsket å samle kronikkene og debattinnlegg vi har
hatt på trykk, på ett sted. En annen grunn handler om responsen vi får på slike
debattinnlegg: Mange tar kontakt og sier at kjenner seg igjen i det vi skriver.
De forteller om detaljstyring av barnehager og skoler, om manglende tillit til
profesjonen og om hvor vanskelig det er å fremme kritikk, spesielt hvis det
gjelder testing, kartlegging og innføring av pedagogiske programmer. Vi ønsket
med bloggen å få fram flere av disse fortellingene. Gjestebloggerne er derfor
viktige bidragsytere.
Vi presenterer her en liste over bloggens ti mest leste
innlegg. Det skal sies at noen av innleggene er lest av flere enn vi aner,
fordi de først ble publisert i en avis. Det som trolig er våre to mest leste
innlegg, hvis vi teller med avisversjonene, er ikke kommet med på lista. Det
gjelder Konstruerer atferdsproblemer, som først sto på trykk i Morgenbladet, og Statsrådens disiplin-bom, som også finnes som Aftenposten-kronikk.
Her kan du klikke
deg inn og lese innleggene på vår ti på topp-liste:
En voksende bekymringsindustri
En voksende
bekymringsindustri gjør smått og stort til «vansker», og «forebygging» blir et
trylleord som utløser økonomiske ressurser. Det betyr, paradoksalt nok, at barn
som virkelig har det vanskelig, kan bli oversett. I dette innlegget skriver vi
om hvordan iveren etter å samle opplysninger om barn i barnehagen, gjør at både
personvernhensyn og pedagogisk kunnskap settes til side. Dette er vårt desidert
mest leste innlegg. Det har nesten tre ganger så mange lesere som det neste, og
det kommer stadig tilbake på lista over de siste ukenes fem mest leste.
Problembarnehagen – når barna overlates til ekspertene
Hvis alle barn fødes
som potensielle «drop-outs», er kanskje ikke alminnelig hverdagsliv bra nok
lenger? Hvis tiltakene settes inn fra første dag i barns liv for å forbedre deres
framtidige skoleresultater, mister barndommen sin egenverdi. I dette innlegget skriver
vi om hvordan en ny ekspertkultur – med ekspertise i å finne «vansker», men med
liten nærhet til barna og barnehagen – har fått innflytelse på barnehagens
hverdagsliv.
PALS er slitsomt, urettferdig og ganske unødvendig
Stadig nye programmer
innføres i barnehager og skoler på tross av mange lærere og barnehagelæreres
motforestillinger. Vi har fått en rekke henvendelser fra både fagfolk og
foreldre som forteller om de uheldige virkningene av programmene. I dette innlegget
skriver elev på en PALS-skole om urimelig regelrytteri og urettferdige
belønningsordninger.
Dyktige og dedikerte lærere
Dette innlegget ble
skrevet under lærerstreiken sommeren 2014. Det er en kort kommentar til en
rektor som mente det måtte bli slutt på at «lærere kommer og går som de vil»,
og som støttet KS’ krav om mer bundet arbeidstid.
De utrolige programmene!
Uten at profesjonen
blir involvert, og til tross for at barnehagelærere og styrere protesterer,
blir det i mange kommuner bestemt at alle barnehager skal bruke programmet «De
utrolige årene». I dette innlegget skriver fire faglærere ved
barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Tromsø om det faglige og
ideologiske premissgrunnlaget for dette programmet.
CUDOS versus PLACE
Forskning og
forskningsbasert kunnskap er et sentralt i mange av våre blogginnlegg. Dette
innlegget handler om grunnleggende prinsipper for forskning, og om hvordan
kommersielle interesser kommer i konflikt med idealer om at forskningen skal
være fri, uavhengig og åpen.
Barn som mestrer – og ikke mestrer
Idealet som skinner gjennom i kartleggingsskjemaene som brukes i barnehagen, er et disiplinert og selvstendig barn som ikke opponerer mot de voksne. Dette innlegget oppsummerer hovedpoengene i boka Mestrer, mestrer ikke. Jakten på det normale barnet. Det ble opprinnelig publisert som kronikk i Dagbladet i forbindelse med at boka ble lansert.Vekkelsespedagogikk
Når pedagogiske
programmer selges inn mot barnehager og skoler, er det i en underlig blanding
av gode intensjoner og kommersielle interesser, der sistnevnte underkommuniseres
eller holdes skjult. I dette innlegget viser vi hvordan kommersielle interesser
hindrer en åpen og offentlig debatt og gjør at det blir vanskelig å fremme kritikk.
Respektløst om profesjonsutøvere
«De utrolige årene»
selges inn mot barnehager som forskningsbasert, til tross for at programmet er
svært omdiskutert ut fra faglige og etiske perspektiver. Willy-Tore Mørch mener
de som kritiserer «De utrolige årene», lider av «forskningsaversjon». I et
innlegg i avisa Nordlys gikk han også til frontalangrep på bloggen og på våre
lesere. Dette innlegget er vårt tilsvar.
Være sammen – på feil premisser
Vi blir jevnlig
kontaktet av foreldre og barnehagefolk som forteller om sine erfaringer med
pedagogiske programmer. En av disse er far til en fireåring som skriver om
programmet «Være sammen». Han spør: «Hva er det som gjør at både erfarne
barnehagelærere og andre barnehageansatte kaster all utdanning og erfaring over
bord og lar seg forføre av et program med forankring i en atferdsterapeutisk tilnærming
til barn?»
Bloggen Mestrer, mestrer ikke kan følges fra vår
Facebook-side, HER.
Jeg er en av dem som leser denne bloggen med stor glede. Dere gir håp. Tusen takk og riktig god jul!
SvarSlettBeste hilsen Camilla Fadum
Takk for en veldig hyggelig hilsen. Slike tilbakemeldinger gjør det meningsfullt å fortsette. En riktig god jul til deg også!
SlettHilsen Solveig
Takk for en fin og viktig blogg og for at det fokuseres på utilsiktede konsekvenser av an npm. Spesielt at det faglige og ideologiske grunnlaget for npm settes under debatt. Jeg ble oppsagt fra jobben min som veileder i en attføringsbedrift pga jeg var kritisk til det overdrevne kontrollregimet som ble praktisert. Riktig god jul.
SvarSlettDenne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
SvarSlett