onsdag 27. januar 2016

Barnehagens mange rom



Av Mari Pettersvold, Turid Thorsby Jansen og Solveig Østrem



25. januar disputerte Solveig Nordtømme som den aller første som tar doktorgrad på programmet Pedagogiske ressurser og læreprosesser. Dette var også den første disputasen ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Nordtømmes avhandling har tittelen På vei mot en rom(s)lig pedagogikk: En fortolkende studie av barns lekeerfaringer med rom og materialitet. Avhanlingen kan leses her.

En disputas er en gyllen anledning til å hente fram husdikteren i seg. Sangen nedenfor oppsummerer – fritt fortolket – noen av hovedfunnene i avhandlingen. Men den er først og fremst en hyllest av en god kollega gjennom mange år og av det viktige arbeidet hun har gjort. Sangen ble sunget under doktormiddagen til melodien Grevling i taket.



Så mye rart kan hende på en doktordisputas,
men denne gangen gikk det som en lek.
Og nå skal Solveig feires med et doktorgradskalas,
for endelig så kan du sette strek.

Den første disputasen på vårt nye fakultet
gjør dette til en viktig merkedag.
En forsker med tålmodighet og stor kapasitet
er nå i spissen for et drømmelag.

Du er blitt doktor, du er blitt en som vet noe om
alt det som hender i barnehagens rom.
Hvordan barna fyller innerom og uterom, det viser doktor Nordtømmes forskning.


Så mye rart kan hende i et barnehagerom
hvis barna kan få være litt i fred.
Da skjer det ting som kloke voksne vet å verne om,
da kan den gode leken finne sted.

Så mye rart kan hende, slik som Solveig har fortalt
fra studier av barnehagens rom.
Vi trodde før at ‘base’ og ‘avdelingsrom’ var alt,
Nå ser vi steder ingen visste om:

For det fins bakrom og mellomrom og opplevde rom,
og det fins rom som de vokse ikke ser.
Rom kan sanses eller være helt abstrakte, viser funn fra doktor Nordtømmes forskning.


Så mye rart kan hende i et doktorgradsprosjekt,
og det vi synger om er ikke tull:
I rommene og krokene der barna hadde lekt,
der fant du det som ble til forskningsgull.

Så mye rart kan hende for en doktorgradsstudent,
og innimellom er det mest et slit.
Men du har både dømmekraft og stahet og talent.
Så endelig, nå er du kommet hit:

Du er i mål, kjære Solveig, for en fest, for en fest!
Du er blitt doktor, og du er aller best.
Her i bakrommet, i fred fra opponentens blikk, skal jammen doktor Nordtømme feires.


Din tittel, den er ny i dag, en feiring er det verdt.
Men ellers er du akkurat som før:
En klok og god kollega, inspirert og engasjert,
med latter og et smittende humør.

Du er en dyktig lærer, og vi vet du setter spor
i dem som møter din pedagogikk.
For hyller, kroker, vinduskarmer, trapperom og bord
blir viktig når det ses med nye blikk.

Da ser man bakrom og mellomrom og opplevde rom,
da ser man det som man ikke visste om.
Inne-, uterom og dokkekrok og puterom blir sett på nytt i Nordtømmes forskning.


Vi er her for å hylle deg og for å gi deg fri
fra doktorgradsprogrammets mange krav.
Vi unner deg et eget rom å bare være i,
et pusterom, et sted å koble av,

et rom med vakker utsikt og et sted for bare deg,
der du lese langsomt i en bok.
Men pausen vil nok ikke vare særlig lenge, nei,
snart må det bringes ut i hver en krok

at det fins bakrom og mellomrom og hemm’lige rom.
Fra doktor Nordtømme vil vi høre mer!
Ta en rom og coca-cola, men vær rask, for Barnehage-Norge venter på din forskning.


Solveig Nordtømme disputerte 25. januar (Foto: Harald Bjar).




Bloggen Mestrer, mestrer ikke kan følges fra vår Facebook-side, HER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar