Av Mari Pettersvold og Solveig Østrem
Betegnelsen daginstitusjoner omfatter vuggestuer (barnehager
for barn 0-3 år), barnehager (som i Danmark omfatter barn fra 3 til 6 år) og
skolefritidsordninger. Det er verdt å kjenne til senteret, også for
barnehageforskere i Norge.
Visjonene for senteret er å
- produsere og systematisere daginstitusjonsforskning
- forbinde forsknings- og utviklingsmiljøer i Danmark innenfor daginstitusjonsfeltet og bygge bro til internasjonale forskningsmiljøer
- understøtte praksisutvikling på et kunnskapsbasert og deltakende grunnlag
- gi med- og motspill til politiske dagsordener nasjonalt og internasjonalt gjennom dialog med interessenter og praksisfeltet
Det overordnede målet for senteret er å skape et sterkt,
samlet og attraktivt forskningsmiljø som kan tiltrekke seg sterke nasjonale og
internasjonale kapasiteter og oppnå innflytelse på nasjonal og internasjonal
forskning, og på utvikling av praksisfeltet og den politiske dagsorden.
Det er et mål at forskningsprosjekter som initieres gjennom
senteret, retter seg mot å undersøke daginstitusjonen som sted for barns liv,
barndom, pedagogikk og profesjonsutvikling. Det legges vekt på samspill mellom
forskning, utdanning og praksisfeltet. Det det er også et mål for senteret å
formidle ny innsikt for på den måten være med på å sette dagsorden.
Forskningsprosjekter i senteret samler seg om fire temaer:
- Barns hverdagsliv i daginstitusjoner
- Politikk og styring
- Pedagogisk praksis
- Profesjon, faglighet og arbeidsliv
Tanken er at temaene samler forskere, nasjonalt og
internasjonalt med forskjellige teoretiske og metodiske perspektiver. Det er
samtidig et klart ønske å anvende metoder som bidrar til at erfaringer fra
praksis får betydning for utviklingen av kunnskap på feltet.
En nærmere presentasjon av Center for daginstitutionsforskning finner du på senterets nettside. |
Bloggen Mestrer, mestrer ikke kan følges fra vår
Facebook-side, HER.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar