Av Mari Pettersvold og Solveig Østrem
All forskning skal være basert på prinsippet om frivillighet,
den som deltar skal samtykke aktivt. Den skal også vite hva hun eller han er
deltakende i, som hva som er formålet med studien og hvor lenge data skal
oppbevares. Dette er prinsipper for det
informerte samtykke. At deltakelsen er frivillig, understrekes av at det i
alle samtykkeerklæringer skal fremgå at man kan trekke seg forskningen når som
helst, uten å oppgi grunn. Det kan ikke knyttes sanksjoner til ikke å delta i
forskning. Kun et positivt samtykke er et gyldig samtykke, det vil si at man i
et samtykkeskjema blir bedt om å svare «ja, jeg ønsker å delta», mens «nei, jeg
ønsker ikke å delta» ikke er et svaralternativ. Hvis man ikke ønsker å delta,
behøver man ikke å levere noe skjema. Reservasjonsrett er noe helt annet enn
samtykke.
Det er mye som tyder på at i forskningsprosjekter der hele
kommuner er med, blir det helt eller delvis sett bort fra prinsippet om
frivillighet. Avtalen mellom kommunen og prosjektet tilsier at de ansatte blir
pålagt å delta i forskningen. De samtykker ikke. Det kan dreie seg om å delta i
intervensjoner, som å prøve ut en bestemt modell. Det kan være at de skal bli
observert eller intervjuet. Det kan også være at de blir pålagt å oppmuntre
foreldre til å samtykke til egen eller sine barns deltakelse.
To eksempler
Sprogtilegnelse via
legebaseret læsning (SPELL) er et forskningsprosjekt i regi av Center for
Børnesprog på Syddansk Universitet som omfatter 6500 barn i 140 barnehager i
seks kommuner. Intervensjonen går ut på at pedagogene skal lese bøker med barn etter
en bestemt metode, som skal virke språkstimulerende. Lesingen skal gjøres
målrettet og systematisk, og det skal gjøres klart for barna hva de lærer. Pedagogene
i barnehagen Peters Hus i København ønsket ikke å delta i prosjektet. De
begrunnet sin motstand i et brev til kommunen. Et utdrag fra brevet lyder slik:
«Som fagpersoner og pædagoger er vi vrede og dybt
frustrerede over, at blive pålagt arbejdsopgaver som både stjæler tid fra
kerneopgaven og som samtidig strider imod vores faglige viden omkring børn og
læring. Det børnesyn og læringssyn som ligger bag dette projekt ligger meget,
meget langt væk fra vores pædagogfaglige viden om, hvordan børn udvikler sig og
hvordan de lærer, erkender, oplever, forstår og tilegner sig ny viden. Det
læringssyn, der ligger til grund for SPELL, er efter vores mening et meget
dualistisk og snævert indlæringssyn, hvor fokus ligger på et strukturalistisk
sprogsyn i modsætning til det funktionelle sprogsyn og den holistiske tilgang,
som vi normalt arbejder ud fra.»
Sandra Nielsen, pedagogisk leder i Peters Hus, skrev i en e-post
17. februar 2015: «Vi havde ikke mulighed for at trække os fra projektet – vi
var blevet pålagt at være med fra kommunen».
En lignende sak handler om forskningsprosjektet Tidlig trygg i Trondheim (TtiT) ved NTNU.
I dette prosjektet undersøkes risiko- og beskyttelsesfaktorer for utvikling av
psykisk helse hos 1000 barn i Trondheim. Prosjektet startet i 2006, da var
barna fire år, og varer til 2020. Barna
blir undersøkt på nytt annethvert år. Trondheim kommune er med i prosjektet. Våren
2008 kom prosjektet i medienes søkelys. Det ble blant annet fremmet kritikk av metodene
som ble brukt. Foreldre som først hadde sagt ja til å delta, valgte å trekke
seg etter at det ble klart for dem hva prosjektet gikk ut på. Det kom blant
annet fram at fireåringer ble intervjuet – uten at foreldrene var informert eller
fikk mulighet til å være til stede – om hvilket forhold de hadde til egen kropp,
om de syntes de hadde for stor rumpe og hva de syntes om magen sin. Foreldrene
ble spurt ut om seksuallivet sitt. Gjennom media kom det også fram hvordan sunne
og friske barn ble definert som
«gråsonebarn» og foreldrene tilbudt foreldreveiledning, etter at de hadde
svart «feil» på spørsmål i et spørreskjema. Flere foreldre uttalte seg
sterkt kritisk, både til manglende forhåndsinformasjon, detaljrikdommen i
datainnsamlingen, den omfattende kartleggingen av små barn og invaderingen av
foreldrenes privatliv. Det er for øvrig interessant nok at ikke disse medieoppslagene
er med i oversiktene over TtiT i media på prosjektets nettside. Etter
medieoppslagene fikk ledere og ansatte i barnehagene i Trondheim brev fra prosjektleder
Lars Wichstrøm om at de måtte slutte opp om prosjektet, og ikke skape tvil hos
foreldre. Hensikten med brevet var å «sikre at dere som jobber i barnehagene
får så presis informasjon som mulig, slik at dere også kan gi denne videre til
foreldre som lurer på noe i forhold til undersøkelsen.» De ble forsikret om at
spørreskjemaet (SDQ) som ble benyttet, var et internasjonalt anerkjent
screeningsinstrument, også tidligere brukt i Norge i forskningssammenheng og
gitt til tusenvis av barn landet rundt.
Vi vil hevde at denne oppfordringen befinner seg i en
gråsone, relatert til bestemmelser om samtykke. Forskningsetisk er dette en
problematisk handling som svar på kritikk. Det blir ikke mindre problematisk i
lys av at forskerne i ettertid, i 2009, inkluderte gentesting av barna som en
del av prosjektet.
Frivillighet for de barnehageansatte?
I de to prosjektene vi har nevnt, er det primært aktuelt at foreldre
samtykker til forskning, på egne og barnas vegne. Dette er eksempler på
forskningsprosjekter som er innrettet slik at barnehageansatte må delta for at
prosjektet kan gjennomføres. Det kan være å prøve ut en metode eller å bidra
til å samle data. Spørsmålet er om de ansatte blir de bedt om å samtykke. Eller
er de bare med? Blir det gjort eksplisitt overfor dem at deltakelse i forskning
er frivillig, eller forventes det at de bidrar i prosjektene uten å stille
spørsmål? Har kommunen sagt ja på vegne av barnehagene, og dermed også på vegne
av de ansatte? Ut fra vår kjennskap til SPELL og TtiT har vi har blitt
interessert i å finne ut hvordan dette forholder seg i andre prosjekter.
Spørsmålene er særlig aktuelle i forskningsprosjekter der hele kommuner er med.
Vi har derfor sett på tilgjengelig informasjon om flere slike. Gjennomgangen
tyder på at dette enten er en ikke-sak, eller at de ansatte samtykker dersom de
for eksempel filmes sammen barna, men ikke til å samle data om barn. Kravet til
gyldig samtykke kan omgås ved at prosjektet omtales som et utviklingsprosjekt,
slik tilfellet er for Fremtidens
Dagtilbud. (Dette ser ikke ut til å være konsekvent, det omtales ett sted
som et udviklingsprogram og et annet
som et udviklings-, forsøgs- og
forskningsprogram.) Hvis tanken at kommunen «samtykker» på ansattes vegne,
vil det være et brudd med prinsippet om frivillighet i forskning.
Vår interesse er knyttet forskningsetikk og forskningens
kvalitet, og til en eventuell umyndiggjøring av profesjonsutøvere. Vi ønsker
derfor kontakt med barnehagelærere som har erfaring med hvordan rekruttering
til deltakelse i forskningsprosjekter foregår, og hvordan prosjektene
gjennomføres. Finnes det tilsvarende eksempler i Norge som i det danske
prosjektet der barnehageansatte ble pålagt å være med?
Det kan være relevant å få med en slike fortellinger til
boka om barnehagelærere
som tar ansvar for en annen barnehage. Boka er planlagt ferdigstilt innen utgangen av 2017, og vil
inneholde fortellinger om barnehagelærere som motsetter seg krav som går på tvers
av deres overbevisning om hva som er faglig og etisk forsvarlig. Vi har til nå
samlet et titalls fortellinger, men tar gjerne imot flere – også om tematikken
i dette innlegget. Ta kontakt på e-post dersom du har en fortelling å dele: mari.pettersvold@hbv.no eller solveig.ostrem@hil.no
Alle forskere er forpliktet på forskningsetiske retningslinjer. |
Bloggen Mestrer, mestrer ikke kan følges fra vår
Facebook-side, HER.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar