Av Solveig Østrem
Med stortingsmeldingen «Tid for lek og læring. Bedre innhold
i barnehagen» legges grunnlaget for en helt annen barnehage enn den vi kjenner
fra før. En barnehage der lek og omsorg er essensielt og der læring skjer på
barnas premisser, kan nå bli erstattet med en barnehage som ligner mer på
skolen. Regjering vil ha økt læringstrykk, spesielt skal barns språkkompetanse
forbedres, men det som legges til grunn er en svært snever forståelse av både
språk og læring. En kronikk
i nettavisen Khrono av Ann Merete Otterstad gir en god oppsummering: I den
barnehagen regjeringen ønsker seg blir barnehagelærerne instruktører administratorer,
kontrollører og testere av såkalte skoleforberedende aktiviteter. «God
skolestart» er det som teller. Dag Nome understreker i
et blogginnlegg at skepsisen i barnehagesektoren ikke skyldes motstand mot
å arbeide systematisk med språkstimulering, barns sosiale kompetanse og et
inkluderende og varmt leke- og læringsmiljø, men at fagfolk er skeptiske til å bli
redusert til rollen som råvareleverandør for en stadig mer presset skole.
Faglig legitimering
Premissene for stortingsmeldingen er for det første at
altfor mange barn ikke har tilstrekkelige norskkunnskaper ved skolestart, for
det andre at barnehagelærerne mangler kompetanse, spesielt når det gjelder
språk. I en kronikk
i Dagsavisen har jeg argumentert for at begge premissene er svakt faglig
forankret.
Hvis man går referansene i stortingsmeldingen etter i
sømmene, ser man at den er basert på en form for cherry-picking av
forskningsresultater. Det er påfallende hvilke fagpersoner og forskningsmiljøer
som finnes på referanselista, og hvilke som mangler. Forskere som leverer
dokumentasjon for påstanden om barnehagelæreres mangelfulle kompetanse, er med.
Et seriøst kompetanseløft for barnehagen har lenge vært
etterspurt, ikke minst av profesjonen selv. Men det er urimelig å legge skylden
på barnehagelærerne, og dermed også på utdanningen, for alt barnehagen ikke får
til.
Hvis man observerer barnehagens hverdagsliv på nært hold,
vil det trolig være lett å finne eksempler på praksis som ikke fremmer omsorg,
lek, læring og danning på en god nok måte. Man kan nok finne mange feil og
mangler hos både barnehagelærere og hos andre barnehageansatte. Men det er ikke
dermed gitt at man kan å konkludere med at feilene skyldes manglende kompetanse
hos barnehagelærere og svakheter i utdanningen. Som forsker bør man dessuten være
bevisst på hva slike «funn» blir brukt til i det politiske spillet.
Alternative forståelser er både mulige og nærliggende. Det
er godt dokumentert at barnehagelærere arbeider under rammevilkår som gjør det
vanskelig å gi alle barn det pedagogiske tilbudet de har krav på. Mye tyder på
at situasjonen er blitt mer prekær de siste årene. I boka Profesjon og kritikk
skriver jeg om et forskningsprosjekt jeg har kalt «Profesjonsutøvelse
i et spenningsfelt». Alle de 27 barnehagelærerne som ble intervjuet,
fortalte om en barnehagehverdag preget av svært krevende rammevilkår. De viste
til store barnegrupper, lav pedagogtetthet og manglende vikarbudsjett. Flere ga
uttrykk for motløshet over at «kravene bare øker og ressursene ikke henger
med».
Manglende kompetanse – eller for liten tid?
Det som ifølge barnehagelærerne står i veien for muligheten
til å realisere barnehagens mandat, er mangel på tid: tid til å jobbe med
barnegruppa og tid til å følge opp hvert enkelt barn. Økte krav om kartlegging,
dokumentasjon og innføring av standardiserte verktøy er noe av det som tar
tiden fra arbeidet med barna. Dette er problemer som ikke løses gjennom
tiltakene regjeringen har foreslått i stortingsmeldingen.
Barnehagelærerne jeg intervjuet, gir stort sett uttrykk for
at utdanningen har vært relevant for arbeidet i barnehagen, også når det
gjelder barns språkutvikling og barnehagens språkmiljø. Utdanningen har gitt
dem kunnskap om alt fra høytlesning, barnelitteratur og hverdagssamtalens
betydning, til hvordan de kan hjelpe barn som strever med kommunikasjonen og
dermed med å bli inkludert i lek og vennskapsrelasjoner. I den grad barnelærerne
kritiserte utdanningen, dreide det seg ikke om utdanningens innhold, men snarere
om at faglærerne på høgskolen ikke visste at arbeidet som barnehagelærer dreier
seg om «brannslukking». Selv var de lite forberedt at det skulle bli så knapt
med tid til å realisere de lærte under utdanningen. En av dem sa det slik:
Under utdanningen lærte de mye om både teori og metoder for å støtte opp om
barns språk, om hvordan man for eksempel kan ta med to–tre barn til en rolig
krok, lese en bok og ha en samtale der alle kommer til orde. «Men når pokker
skal vi få tid til det?» spør hun.
Behov for et kompetanseløft
Barnehagelærere vet bedre hvordan de kan bidra positivt til
barns utvikling enn det politikerne gjør, slik Julie Lødrup skriver i et
innlegg i Dagsavisen. Det er på tide at politikere viser barnehagelærerne tillit til å
forvalte mandatet de ha fått.
Det er på høy tid at ambisjoner for hva barnehagen skal
kunne utrette, følges opp med økonomiske midler til det kompetanseløftet
barnehagen trenger. Dette har blitt etterspurt ved hver eneste barnehagereform uten
særlige resultater. Det vanlige har vært – uansett hvilke parti som har hatt
regjeringsmakten – at barnehagereformer gjennomføres med sparekniv. En
grunnskolelærer som tar videreutdanning på 30 studiepoeng, gir kommunen et
statlig tilskudd på 225 000 (matematikk og naturfag) eller 180 000 kroner
(andre fag). Hvis en barnehagelærere tar videreutdanning på 30 studiepoeng, får
kommunen bare 50 000. Og mens grunnskolelærerutdanningen blir femåring, får
barnehagelærerne ingen uttelling for å ta mastergrad. Stortingsmeldingen
varsler ingen ending av dette.
Bloggen Mestrer, mestrer ikke kan følges fra vår
Facebook-side, HER.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar