Av Mari Pettersvold og Solveig Østrem
28. desember 2013 hadde vi en kronikk på trykk i Aftenposten
under tittelen Statsrådens
disiplin-bom. Kronikken er en kritikk av antimobbeprogrammer generelt og
PALS (Positiv læring støttende læringsmiljø) spesielt. Bakgrunnen for kronikken
var at statsråd Torbjørn Røe Isaksen hadde uttalt at det er for lite disiplin i
skolen og samtidig uttrykt støtte til skoler som benytter PALS.
Kronikken vår og debatten som fulgte, var faktisk den
direkte foranledningen til at vi etablerte bloggen Mestrer, mestrer
ikke. Noe av hensikten med bloggen var å rette et kritisk søkelys på
kartleggingsverktøyene og programmene som selges inn mot barnehage og skole. Kritikken
har dreid seg om både det instrumentelle synet på pedagogikk, mistilliten til
profesjonen og den manglende respekten for barnas perspektiver som ligger
implisitt i programmene.
Nylig kunne vi lese i
Aftenposten at bruken av antimobbeprogrammer er på retur. Programmene som
skulle utrydde mobbing, viser seg å ikke ha ønsket effekt. Det er ikke mindre
mobbing på skoler som bruker slike programmer. Skolene velger i økende grad å
stole på egne krefter – altså på lærerne.
Det bemerkelsesverdige er at kunnskapsministeren fortsatt
ikke ser noen betenkeligheter med å fortsette millionstøtten til programmene og
til sentrene som står bak. Han avviser at dette ikke er bortkastede penger. Han
synes heller ikke det er grunn til å problematisere at det bare programeierne
selv som målt effekten av programmene. «Er ikke det litt «bukken som passer
havresekken»?» spør Aftenpostens journalist.
Det er vanskelig å se at det er hold i statsrådens
påstander. Nok en gang synes han å være i utakt med fagmiljøene. Politikeres
ønske om standardiserte løsninger – gjennom massekartlegging og programmer –
har liten støtte fra andre fagmiljøer enn dem som har egeninteresser i at deres
eget program skal bli brukt.
Hva kritikken går ut på, utdyper vi ikke her. Men vi har
laget en oversikt med linker til tidligere innlegg om PALS og om bruken av
antimobbeprogrammer i skolen. PALS skiller seg ikke vesentlig fra de andre
programmene, da programmene i stor grad bygger på de samme premissene og har
den samme tilnærmingen til atferdsregulering, belønning og straff (som riktig
nok ikke kalles straff, men konsekvens).
Førstesideoppslag i Aftenposten 9. juni 2016. |
Bloggen Mestrer, mestrer ikke kan følges fra vår
Facebook-side, HER.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar