Av Jon Kaurel og Solveig Østrem
Denne kronikken ble
publisert i Klassekampen 16. november 2009 som en kommentar til stortingsmeldingen
«Kvalitet i barnehagen». Tiltakene regjeringen foreslo i meldingen, bygde på et
regnestykke som viste hvor mye det – i kroner og øre – lønner seg å investere i små
barn. Når vi nå publiserer kronikken på nytt, er det fordi de samme argumentene stadig gjentas. Spesielt er det
interessant å se at amerikanske effektstudier med liten overføringsverdi brukes for å legitimere nye tiltak i norske barnehager.
Hensikten med å gå i barnehage er å leke og være sammen med
venner. Det mener i alle fall barna som ble intervjuet i forbindelse med
evalueringen av arbeidet med barnehagens rammeplan som presenteres i rapporten
«Alle teller mer». Det barna opplever meningsfullt, omtales som lek uavhengig av
om det dreier seg om samvær med andre barn eller aktiviteter knyttet til et
fagområde.
Når barna oppfatter leken som betydningsfull, har de støtte
i pedagogisk forskning som både fremhever lekens egenverdi i barns liv og dens
betydning for barns læring. Disse aspektene står også sentralt i barnehagens
samfunnsmandat. Den nye formålsparagrafen sier at barnehagen skal ivareta
barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for
allsidig utvikling.
Den nye kunnskapsministeren står overfor store utfordringer
når hun nå har ansvar for å realisere dette formålet. I mai la hennes
forgjenger frem stortingsmeldingen «Kvalitet i barnehagen» (St.meld. nr. 41
(2008–09)). Regjeringen har lovet at fem års satsing på kvantitet skal følges av
fem år med fokus på kvalitet. Det er imidlertid uklart hva som menes med
kvalitet. Det mangler ikke på forsikringer om at man vil hegne om barnehagens
egenart og det helhetlige synet på lek og læring. Men de konkrete tiltakene som
er foreslått, peker i andre retninger. Dette har sammenheng med at de sentrale
premissleverandørene for kvalitetsmeldingen befinner seg langt borte fra det
barnehagefaglige kunnskapsfeltet. Tiltakene er i stor grad basert på rapporten
fra Fordelingsutvalget (NOU 2009: 10), som i hovedsak besto av økonomer.
Spørsmålet er om den barnehagen regjeringen ønsker seg,
anerkjenner barndommens egenverdi, slik det er formulert i formålsparagrafen,
eller om barn snarere forstås som investeringsobjekter. For kvalitetssatsingen
begrunnes med at det «lønner seg». Det påpekes at «internasjonal og nasjonal
forskning viser at tidlig innsats gir stor gevinst» og at «grundig
dokumentasjon på forskning viser at førskoletiltak er viktige og
kostnadseffektive». Den samme argumentasjonen finner vi i stortingsmeldingene
om kvalitet i skolen og om tidlig innsats for livslang læring. Disse bygger
igjen på en rapport fra Senter for økonomisk forskning, som setter opp
regnestykket: «For hver krone vi investerer på ferdighetsstimulerende
førskoletiltak vil vi få brutto gevinster på mellom 1,40 og 4,50 kroner.»
Tanken om barnehage som en lønnsom investering kan virke
uangripelig fordi den kobles sammen med gode intensjoner om å hjelpe de sosialt
mest utsatte barna. Gevinsten man vil oppnå, er sosial utjevning gjennom størst
mulig «læringsutbytte» for alle barn.
Problemet med stortingsmeldingen er ikke intensjonene om å
skape et mer inkluderende samfunn. Ei heller ønsket om at barn skal lære i
barnehagen. Det er heller ingen grunn til å tvile på at gode barnehager har en
positiv betydning, ikke bare for barns liv her og nå, men også i et langsiktig
perspektiv. At dette koster penger er også ubestridelig.
Men vi står overfor store problemer når fagpersoner som har
sin ekspertise på områder der ting kan tallfestes i kroner og øre, også får
legge premissene for barnehagens innhold. Fordelingsutvalgets økonomer har
opplagt mye kunnskap om statistisk metodologi, men manglende kunnskap om små
barns læring. På et svært sviktende grunnlag trekkes det konklusjoner om
barnehagens sosialpedagogiske tradisjon og dens helhetlige læringssyn. Det at
barnas egne interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser,
fremholdes nær sagt som skadelig for de mest utsatte barna. Resonnementet går
ut på at de barna som «har mange positive læringsopplevelser i hjemmet», så å
si stikker av med hele læringsutbyttet i barnehagen. Med et kjapt og tilfeldig
resonnement er interesse og motivasjon skrevet fullstendig ut av barns
læringsprosesser.
Økonomenes løsning er å endre rammeplanen, slik at den
rommer konkrete læringsmål og planer for hvordan målene skal nås av alle barn.
De vil innføre krav om kjernetid der innholdet preges av formelle og voksenstyrte
læringsaktiviteter.
Påstanden om at en barnehage som legger mindre vekt på barns
initiativ og mer vekt på formell læring gir økt sosial utjevning, fremmes på et
syltynt grunnlag. Likevel tas den for god fisk i stortingsmeldingen.
Dokumentene og rapportene meldingen bygger på, presenterer konklusjoner som
nærmest er basert på ren synsing fra noen få samfunnsøkonomer som har kommet
over gamle effektstudier av fra USA med liten overføringsverdi til norske
forhold. Problemet er at for hver gang konklusjonene gjentas faller eventuelle
forbehold vekk, og argumentet tiltar i styrke. I stortingsmeldingen er det
nærmest blitt en ubestridelig sannhet. Korrelasjon (at det er sammenheng mellom
to forhold) blir raskt ensbetydende med kausalitet (at det ene er årsak til det
andre) når grunnlagsdataene skrelles vekk for å få frem poenget.
Poenget er at vi må investere tidlig for å få mest mulig igjen
senere. Det som her legges til grunn, er nobelprisvinner i økonomi James
Heckmans ideer om multiplikatoreffekt. Hans hovedtese er at jo tidligere vi
lærer, dess mer rekker vi å lære videre i livet.
Dette er gjennomgangstonen også i den ferske OECD-rapporten
«Doing better for children». OECD konkluderer dessuten med at tiltakene rettet
mot barn må evidensbaseres gjennom såkalte cost-benefit-analyser for å finne ut
hva som gir størst avkastning. Problemet med både Fordelingsutvalget og OECD er
at konklusjonene stemmer fordi premissene som legges til grunn er så forenklede
at konklusjonene ved første øyekast virker rimelige. Med et annet ord: de blir
selvreferensielle. Men i virkeligheten er det som å skrelle løk: Man finner
ingen kjerne, og blir kun sittende igjen med tårer i øynene.
Så, kjære Kristin Halvorsen: Som statsråd er du avhengig av
gode rådgivere. Men du er selv ansvarlig for hvilke rådgivere du velger å lytte
til. For en finansminister er vanen med å lytte til økonomer godt innarbeidet.
Spørsmålet blir i hvilken grad den nye kunnskapsministeren viser evne til å
omstille seg. Vil du først og fremst lytte til samfunnsøkonomer som etterspør
målbar effekt og læringsutbytte som lar seg kartlegge? Eller vil pedagogisk
kunnskap om lek og læring legges til grunn for fremtidens barnehage? Vil vi
bevege oss i retning av en evidensbasert eller en verdibasert barnehage?
Hva et barn er verdt er først og fremst et spørsmål om
etikk, ikke om økonomi. Derfor bør vi kanskje lytte til det barna selv sier at
de verdsetter: hverdager preget av lek og samvær som åpner for gode vennskap.
![]() |
Illustrasjon: Arild Julius Østrem |
Bloggen Mestrer, mestrer ikke kan følges fra vår
Facebook-side som du finner HER.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar