Av Mari Pettersvold og Solveig Østrem
Innlegget er også publisert i Tønsbergs blad 8. april.
Magdalena Hernes retter i Tønsbergs blad 4. april skarp
kritikk mot bloggen Mestrer, mestrer ikke. Hennes
viktigste ankepunkt er at det skaper usikkerhet blant foreldre når vi på
bloggen kritiserer PALS og andre atferdsregulerende programmer. Argumentet
hennes for at slike programmer er et gode, er egen erfaring med at metodene er
effektive for barn med autisme, ADHD, lærevansker og atferdsvansker. Hernes
tillegger oss dessuten motiver og intensjoner som forekommer oss svært
fremmede. De personlige fortellingene er både viktige og berikende for
debatten, men saklig diskusjon blir vanskelig når argumenter erstattes med
personangrep.
Slik vi leser Hernes’ innlegg rammer det heller ikke hva som
er vårt anliggende med bloggen. Vi skriver ikke om metoder i spesialpedagogisk
arbeid, og avviser følgelig ikke fagfeltets kompetanse. Det vi skriver om, er
det problematiske i at disse metodene tas i bruk overfor alle barn i en barnehage
eller skole, til og med i en hel kommune, som HelART i Larvik og SmART oppvekst
i Re.
Programmer som ART, PALS, «De utrolige årene», «Respekt» og «Være sammen» har de siste årene fått innpass i barnehage og skole. Disse programmene er omdiskuterte. Vår og andres kritikk dreier seg dels om kunnskapsgrunnlaget for programmene, som legitimerer at belønning og straff settes i system for å få barn til å gjøre som voksne sier. Dels dreier kritikken seg om at metoder utviklet for barn med store atferdsvansker, benyttes på alle barn. Aktører som står bak programmene, høster penger og prestisje i å få bevilgende myndigheter med på at det de har å tilby, er noe alle barn trenger. Dette gjør det vanskelig å nå fram med kritikk. Kritikk omskrives som å «være negativ», man «tar feil», har «misforstått» og «vil ikke det beste for barn».
Etter at vi i 2012 skrev boka med samme tittel som bloggen,
har vi fått mange henvendelser fra foreldre, lærere, førskolelærere, studenter og
elever som har opplevd de uheldige sidene ved slike programmer. En av hensiktene med bloggen er å vise at
kritikken finnes.
Vi møter mange barnehageansatte som pålegges å bruke metoder
som går på akkord med deres faglige integritet, uten at de vet hvordan de skal
målbære kritikken. Noen venter til «det går over», noen håper de slipper unna
kommunale krav om å ta i bruk et bestemt program verktøy, noen bruker andre
arbeidsmetoder enn kommunen ber dem om uten å si det høyt. Vi mottar brev og
e-poster fra foreldre og fagfolk der vi oppfordres til å videreformidle deres
erfaringer i anonymisert form. En elev på en PALS-skole forteller på bloggen om
et regelrytteri uten sidestykke, og om et urettferdig belønningssystem som i
realiteten betyr at kun «trøbbel-elevene» får BRA-kort, mens alminnelig greie
elever blir oversett. Både foreldre og fagpersoner forteller at det nærmest
oppleves som umulig å komme til orde med kritikk i møte med de «PALS-frelste».
Noen opplever at kritikk straffer seg, og at det er barna det går ut over. Foreldre
som ønsker å beskytte barna sine mot urimelig regelrytteri og krenkende
metoder, bringes til taushet nettopp fordi de ønsker å beskytte barna sine.
Den danske forskeren Rasmus Willig har gjennomført flere undersøkelser
av ansattes ytringsfrihet. Han konkluderer med at kritikk er umulig å formidle
der det ikke eksisterer en infrastruktur for kritikk. Løsningen blir i stedet å
finne ventiler for frustrasjoner over å bli pålagt å gjøre noe man ikke kan stå
inne for. Kritikkens ventiler finnes i pausene, i bilen hjem og ved
middagsbordet. Eller den stilner og blir til ingenting, til galgenhumor eller
man finner noen andre som har det verre.
Willig skriver at å være kritisk er ikke særlig forenlig med
nyliberalismens idealer. Hvis du ikke liker endringer og nytenkning er det ditt
eget problem. Det er heller ikke rom for å være kritisk i et arbeidsliv som er
basert på honnørord om samarbeid, kreativitet, fleksibilitet og
løsningsorientering. Det lønner seg å forholde seg taus, men det fører til en
følelse av avmakt. Selve ryggraden i demokratiet forvitrer når
samfunnskritikken stilner.
Med bloggen ønsker vi at «interne» faglige diskusjoner om
kartlegging i barnehagen og mobbeprogrammer i skolen, ses i en
samfunnskontekst. Vi vil vise at når kritiske røster bringes til taushet, blir
åpenhet og demokrati redusert til innholdsløse honnørord. Hvilke verdier og
hvilken pedagogisk tenkning som legger føringer for innholdet i barnehagen og
skolen, angår oss som demokratisk samfunn.
Bloggen kan følges fra vår Facebook-side, HER.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar