Av Solveig Østrem
Dette innlegget sto på trykk i Dagbladet 29. august.
Rektor ved Kongseik ungdomsskole i Tønsberg går i Dagbladet 14. august ut med støtte til KS’ krav om økt arbeidstid for lærerne. Han mener mer
kontortid vil gjøre samarbeidskulturen og dermed skoleresultatene bedre. Han kommer
med en rekke påstander om lærere som «kommer og går som de vil» og er «forbløffende
lite til stede på egen arbeidsplass».
Påstandene framstår som ekstra urimelige for oss som kjenner
Kongseik skole. Vi som har barn der, vet at det som gjør dette til en god
skole, ikke er rektors styringsiver, men dedikerte og faglig dyktige lærere. Som
mor er jeg imponert over hva de får til, hvordan de evner å skape interesse for
fagene, og hvilken innsats de legger ned for læringsmiljøet. Mine tre barn har
møtt lærere som har vært til stede for dem, hvilket jeg anser som viktigere enn
hvor mange timer de er til stede på kontoret.
Det er fullt forståelig om lærerne ved Kongseik føler seg
uthengt av sin egen rektor. Allerede i februar uttalte Strand til Aftenposten at
han støtter KS' syn på tilstedeværelse. Dette er neppe et godt utgangspunkt
for å etablere tillit. Det synes uklokt å gå ut mot sine egne medarbeidere på
den måten han velger å gjøre. Ikke bare er det uheldig for lærernes arbeidsmiljø,
det kan også svekke skolens omdømme.
![]() |
Faksimile fra Aftenposten 23. februar 2014. |
Bloggen Mestrer,
mestrer ikke kan følges fra vår Facebook-side, HER.