Av Bernt Andreas Hennum, Mari Pettersvold og Solveig Østrem
I dag kom boka alle har ventet på: antologien Profesjon og kritikk, boka om betydningen av profesjonsutøveres kritiske stemme i en tid da mange vil definere barnehagen og skolens innhold, og om kritikkens vilkår i en tid da ytringsfriheten er under press.
Neida. Selvsagt har ikke alle ventet på denne boka. Ingen har
visst om den en gang. Men de siste månedene har saker som bekrefter at denne
boka trengs, stått i kø:
Fritt Ords undersøkelse om ytringsfrihetens
vilkår, som viser at denne rettigheten er begrenset, også i arbeidslivet.
Zola-prisen til sandefjordlærerne som sto imot kommunens krav om å
detaljvurdere barna. Thomas Nordahl som ber lærerne fjerne metodefrihet
fra begrepsapparatet sitt, og Willy-Tore Mørch som kalte det «forskningsaversjon»
når barnehagestyrere
er kritiske til programmet «De utrolige årene». Ledelsen ved Aarhus
Universitet som gjorde det til personalsak og kalte universitetslektor Tomas Rømer inn på teppet etter hans kritiske analyse av en vitenskapelig artikkel. Så
var det BI-professor
Johan From som kaller det angrep som må stoppes når Svein Sjøberg
kritiserer tendensiøs bruk av forskning i utdanningspolitikken. Og nå sist: Haugerud
skole i Oslo der lærere nektes å ytre seg kritisk under et dekke av
lojalitet
![]() |
Profesjon og kritikk lansert 7. mai 2015 |
Turid Thorsby Jansen har nylig avsluttet en lang
yrkeskarriere, og i den anledning var godt og vel 40 personer samlet i
Utdanningsforbundets lokaler i dag. Markeringen startet med at boka Profesjon og kritikk ble lansert og
overrakt Turid. Boka er skrevet til henne.
Turid har i ulike posisjoner innen barnehagesektoren markert
seg som en tydelig fagperson og en kritisk stemme. Fra hun var ferdig utdannet
barnehagelærer i 1968 har hun vært opptatt av barnehagelærernes betydning for å
gi barna best mulig rammer for omsorg, lek og læring, og av hvordan profesjonen
offensivt utvikler et relevant fagspråk for å beskrive barnehagelærerens arbeid.
Kritisk og begeistret
har blitt et motto for Turid gjennom hele hennes virke, og det er et motto hun lever
opp til. Hun er kritisk når det er på sin plass, og begeistret over barn som
forstyrrer og barnehagelærere som tar med seg barnas perspektiver inn i
prosjektarbeid i barnehagen. Turid er et forbilde for mange, og denne boka er
en takk til henne for alt hun har utrettet.
Tolv forfattere fra Norge og Danmark, som alle er opptatt av
profesjonalitet og betydningen av kritikk, skriver i antologien. Som redaktører
av boka ser vi med stor glede tilbake på arbeidet. Det har vært en intens og
krevende prosess, men først og fremst har det vært meningsfylt å samle gode
kolleger til å skrive om et tema som kanskje aldri har vært mer aktuelt. Mange
hadde egentlig ikke tid, men da de hørte at dette skulle være til Turid, ble
tenkepausen liten og svaret ja.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar