Av Bernt Andreas Hennum, Mari Pettersvold og Solveig Østrem
En kortere versjon av dette innlegget er publisert i Aftenposten.
I en kronikk i Aftenposten 16. april kritiserte professor
Svein Sjøberg politikeres tendensiøse bruk av Hatties forskning om «hva som
virker» i skolen. Han viste også til de kommersielle sidene ved det han omtaler
som Hattie-feber i norsk skoledebatt. 22. april sto tre motinnlegg på trykk,
blant dem et fra BI-professor Johan
From under tittelen «Angrepene må stoppes». At Sjøberg kritiserer navngitte
personer som han av saklig grunner er uenig med, blir av From forstått som
personangrep. At Sjøberg skriver om hvilke kommersielle interesser som styrer
utdanningsforskningen, er ifølge From brudd på «grunnleggende krav til
saklighet». From vil at slikt skal stoppes. Han får støtte av tidligere
kunnskapsminister Kristin Clemet: «Professor tar til motmæle mot professor
Svein Sjøberg. Tror mange syns det var på tide», skrev hun på Twitter.
Hvordan From ser for seg at Sjøberg skal stoppes fra å ytre
seg om skolepolitiske spørsmål i en åpen og offentlig debatt, er uvisst.
Det er alvorlig at kritikere trues til taushet, og at kritikk
sanksjoneres, men det er dessverre ikke uvanlig. Dette kommer fram både i en
undersøkelse fra Norsk Redaktørforening og gjennom Fritt Ords undersøkelse om
status for ytringsfriheten i Norge. Gjennom vår kontakt med lærere og
barnehagelærere får vi stadig bekreftet at det koster å ta ordet. Tendensen er
den samme som i akademia.
Både i akademia og blant politikere eksisterer en manglenede forståelse av hva som er kritikkens vesen, og av kritikkens
demokratiske og erkjennelsesmessige betydning. Kritiske ytringer blir i stedet
forstått som personangrep og møtt med personangrep og mistenkeliggjøring. Det
hindrer offentlig diskusjon om det saklige grunnlaget for uenigheten.
Det er en kjent sak at motstanden mot testveldet i skolen er
økende, og at mange stiller kritiske spørsmål ved den politiserte bruken av
forskning. Det ser ut til at jo mer massiv motstanden blir, jo tydeligere er tendensen
til å marginalisere kritikerne og omdefinere kritikken til noe personlig og «smått».
Clemet demonstrerer dette når hun i et innlegg på bloggen
sin forsøker å gjøre motstanden mot testveldet i Osloskolen til et marginalt
fenomen.
På samme måte blir Sjøbergs kritikk av Hattie-feberen
forsøkt marginalisert. I en av mange støtteerklæringer på Sjøbergs Facebook-vegg
skriver Tarjei Helland: «From prøver å framstille dette som om dette er Svein
sin ensomme kamp mot ‘alle andre’. Det er en like ufin hersketeknikk som det er
usant. Vi er mange, både lærere, utdanningsforskere, rektorer og lokale og
nasjonale byråkrater, som leser forskningen og situasjonen i skolenorge på
samme vis som Svein.»
Sjøbergs tilsvar
ble publisert i Aftenposten 24. april. Han konstaterer nøkternt at «to av
innleggene var greie og saklige, det tredje nokså ekkelt og personlig». I
stedet for å følge Froms usaklige linje, går han inn i argumentasjonen til
høyrepolitikerne Kristin Vinje og Henrik Asheim og til Akademikernes leder,
Knut Aarbakke. Han sier seg delvis enig i synspunktene deres, men viser at
argumentene ikke er holdbare – fordi de bruker Hatties forskning etter eget
forgodtbefinnende.
Sjøberg er forbilledlig saklig i sitt svar. Selvfølgelig,
hadde vi nær sagt. Hvorfor skulle en fagperson som i alle år har satt
sakligheten i høysetet, nå velge en ny strategi? En som har satt seg så grundig
inn i Hatties studier som Sjøberg, behøver ikke å ty til de samme retoriske
grepene som enkelte av hans meningsmotstandere velger. Når man har argumentene
på sin side, og ingen annen agenda enn å bidra til en opplyst debatt om
vesentlige samfunnsspørsmål, behøver man ikke annet gode argumenter – og
åpenhet for at de kan møtes med bedre argumenter.
At ansatte får munnkurv med henvisning til lojalitetskrav,
slik vi ser i
osloskolen, er et alvorlig demokratisk problem. Et slikt krav bryter med
norsk lov og kan hindre profesjonsutøvere i å forvalte et samfunnsmandat i samsvar med intensjonene. Vi
har liten grunn til å frykte usaklige og dårlig begrunnete debattinnlegg, de kan enkelt imøtegås. Men vi har alt å tape på ikke å være i stand til å føre en sivilisert
offentlig debatt etter prinsippet om det beste argumentet. Vi er enige med
Clemet når hun sier at det er «bra at debatten også tas i det offentlig rom».
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar