Av Mari Pettersvold og Solveig Østrem
Utdanningsnytt hadde 19. juni en sak om status for barnehageforskning, aktualisert av en fersk rapport fra Nifu. Mesteparten av
oppslaget var viet diskusjonen om Agderprosjektet, som har mottatt hele 42
millioner i støtte fra ulike aktører, deriblant Forskningsrådet.
Agderprosjektet er like omfattende som det er omdiskutert.
Prosjektet har møtt massiv motstand, og vi er blant dem som har argumentert for
at fundamentet prosjektet hviler på, ikke er forenlig med barnehagens formål.
Vi har også rettet kritikk mot at prosjektet utelukkende baserer seg på en av
de to som leder prosjektets egen forskning, for å dokumentere at
barnehagelærere er passive i møtet med barna. Annen relevant forskning trekkes
ikke inn. Der andre ser en uholdbar personalsituasjon, ser Størksen passive
barnehagelærere. Dette funnet baner veien for et omfattende eksperiment, der de
deltakende barnehagelærerne får egen opplæring i arbeid med 5-åringer. En slik
tilnærming til et fagfelt prosjektlederne knapt kjenner, og heller ikke ser seg
bryet verdt å sette seg inn i, reagerer vi på. Fra andre hold er det også
kommet alvorlige innvendinger mot prosjektets forskningsmetodiske design.
Prosjektlederne har, ved hjelp av sine støttespillere,
lykkes i å få det til å se ut som kritikken handler om en konkurranse om
forskningsmidler og om å ikke like kvantitativ forskning.
Utdanningsnytt støtter med sin vinkling opp om en slik
forståelse. I stedet for å bruke begreper som assosieres med offentlig debatt,
anvendes begreper som hører hjemme i privatsfæren. Saklighet erstattes med
følelser. Ordene som brukes, er krangel, skitten kamp, sterk ordbruk, hissig,
sinn i kok og definering av sannheter. I stedet for å gå inn i våre og andre
kritikeres argumenter, svarer prosjektleder Ingunn Størksen med sukking over å
stadig måtte ta seg tid til å «møte kritikken», underforstått dette evinnelige
maset.
Agderprosjektet endres med vinden som blåser. Jo mer
kritikk, jo mer modereres prosjektet. Instruksjonspedagogikken som opprinnelig
ble presentert som en sentral del av prosjektet, har visstnok aldri har vært
viktig. Det pussige er at slik prosjektet nå framstilles, er det knapt mulig å
se forskjell på Agderprosjektet og det vi vanligvis tenker på som alminnelig
god barnehagepedagogikk. Det blir dermed uforståelig hva det skal forskes på
for 42 millioner.
Det er ikke er likegyldig for barnehagen hvordan
forskningsmidler anvendes, hva det forskes på, og hvordan. Det er alvorlig at
disse spørsmålene effektivt blir skjøvet i bakgrunnen ved at debatten
omdefineres til en catfight.
All kritikk av Agderprosjektet blir tilbakevist som
misforståelser, angrep eller konkurransedrevet krangling. Dette hindrer
utviklingen av en åpen offentlig debatt der saklige argumenter brynes mot
hverandre. Strategiene fra dem som tjener på å stoppe kritikken, er velkjente.
Så velkjente, men også så alvorlige at det er et tema i den nylig utgitte
antologien Profesjon og kritikk, som vi har redigert sammen med Bernt Andreas
Hennum. I den skriver vi blant annet om tendensen til å marginalisere
kritikerne og omdefinere kritikken til noe personlig, og om manglende evne til
å skjelne mellom angrep og kritikk. Agderprosjektet er et slående eksempel på
denne tendensen. Slik hindres debatt om hva det er viktig å vite om barns liv i
barnehagen, og om hvilken pedagogikk som fremmes med forskningen som
prioriteres.
![]() |
Vesentlige samfunnsspørsmål skyves i bakgrunnen når offentlig debatt omdefineres til catfight. |
Innlegget er også publisert på Utdanningsnytt 29. juni.
Bloggen Mestrer, mestrer ikke kan følges fra vår
Facebook-side, HER.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar