Av Mari Pettersvold og Solveig Østrem
Dette innlegget har også stått på trykk og inngår i en debatt på Utdanningsnytt.no.
![]() |
Illustrasjon: Bendik Østrem Svalastog |
Steffen
Handal svarer på vår
kritikk av Utdanningsforbundets opplegg for Barnehagedagen 2016 med å
invitere til et seminar med barnehagelærere om metodemangfold. Dette er en
strålende ide. Vi sier takk for invitasjonen og foreslår at seminaret tar
utgangspunkt i det Handal sier om å være lystleser. Dessverre er det sjelden
lesegleden er i fokus når metoder innenfor fagområdet kommunikasjon, språk og
tekst får oppmerksomhet. I stedet omdefineres skjønnlitteratur for barn til
læremidler, og lesingen reduseres til ferdighetsstimulerende tiltak for å øke
barnas ordforråd. Slik som i metoden «dialogisk lesing» som presenteres som
Utdanningsforbundets opplegg for Barnehagedagen. Dialogisk høytlesing er ikke
det det gir seg ut for å være. «Dialogen» er ikke det vi vanligvis forbinder
med dialog, men språkstimulering gjennom repetisjon og svært lite autentiske
spørsmål om handlingen i boka. En metode som representerer det motsatte av å
lese bøker slik Handal selv gjør; lystlesing av ren og skjær glede.
Handal har misforstått når han insinuerer at vi generelt er
imot – eller vil bannlyse – metoder eller imot at barnehagelærere får innsikt i
et bredt spekter av mulige arbeidsmåter for å fremme barns lek, læring og
utvikling. Vi er ikke motstandere av at barnehagelærere får kunnskap om
forskjellige metoder og om metodenes styrker og svakheter. Men vi er forundret
over at Læringssenterets metodikk for høytlesning er blitt
Utdanningsforbundets. At barnehagelærere bør ha mange metoder å velge mellom,
betyr ikke at alle metoder er like egnede. Tendensen i dag er at metodikk som
snevrer inn barnehagens vide mandat, og snevrer inn læringsbegrepet til
læringsmål og læringsutbytte, får politisk og økonomisk støtte.
Å kalle dette for metodemangfold, er en omskriving som er
like lite uskyldig som mange av metodene.
Her er det snakk om idealer og realiteter. Idealet er at barnehagelærere
velger fritt. Realitetene er at de blir pålagt å anvende metodene kommune eller
barnehageeier har bestemte at skal anvendes. I et pågående arbeid samler vi
fortellinger om hvordan det er å motsette seg detaljstyring, blant annet i form
av de mange konseptene og programmene som finnes. Fortellingene vitner om at
dette koster, personlig og faglig, men at det likevel er verdt det.
Vi er, som sagt, klare til å bidra på seminaret om
metodemangfold, metodefrihet og metodeansvar. Når det kommer til stykket, har
vi mest sannsynlig sammenfallende interesser. Om vi har ulike oppfatninger av
hvordan virkeligheten fortoner seg, fortjener dette å bli løftet fram og
undersøkt nærmere.
Bloggen Mestrer, mestrer ikke kan følges fra vår
Facebook-side, HER.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar