Av Solveig Østrem
15. oktober 2004 var en merkedag i min historie som
fagperson. Det var min første dag som doktorgradsstipendiat. Det kjentes som et
privilegium å få bruke tid på de spørsmålene som opptok meg mest:
Hvordan kan vi som samfunn realisere tanken om anerkjennelse av barn som
subjekter, og hvordan kan vi utvikle en barnehage som sikrer barns rett til
medvirkning?
Men det var ikke det at jeg gikk over i ny stilling
som gjorde denne dagen spesiell. Grunnen til at jeg husker datoen, er at Berit Bae disputerte denne
dagen.
Ingen har betydd så mye som Berit Bae for å gjøre
1700-tallets filosof Georg Friedrich Hegels ide om anerkjennelse relevant for
barnehagepedagogikken. Det er hun som har æren for at en hel generasjon norske
barnehagelærere er fortrolig med begrepet ‘barnet som subjekt’.
Derfor var 15. oktober 2004 en merkedag ikke først og fremst
for meg, men for Barnehage-Norge. Da jeg på min første dag som
doktorgradsstipendiat var til stede i Berit Bae disputas, var det med
opplevelsen av å overta en svært verdifull stafettpinne.
Siden jeg ikke var utdannet førskolelærer, men kom inn i
førskolelærerutdanningen fra et annet fagfelt, var Berit Bae et relativt nytt
navn for meg. Hun hadde i mange år vært en sentral faglig aktør innenfor
barnehagefeltet, men det var først et par måneder før disputasen jeg møtte henne
for første gang. Det var i forbindelse med at hun presenterte
doktorgradsarbeidet sitt på en forskningskonferanse i Trondheim i september
2004.
Det gjorde inntrykk å høre Berit Bae snakke om hva en
anerkjennende holdning kan bety i dialogen mellom førskolelærer og barn. Men
det som gjorde størst inntrykk, og som jeg derfor husker fortsatt, var det hun
sa om hva anerkjennelse ikke er.
«Anerkjennelse er ikke ros,» sa hun. «Det er heller ikke en gave som blir gitt
fra et menneske (en voksen) til et annet (et barn), men noe som finner sted i
relasjonen mellom to mennesker.»
Gjensidighetsprinsippet står sentralt i tanken om
anerkjennelse. Dersom noe skal kunne kalles anerkjennelse, må begge parter anerkjenne
hverandre som personer med egne opplevelser og perspektiver. Å møte et barn med
en anerkjennende holdning betyr at du som voksen er åpen for å la deg korrigere
av barnets synspunkter på verden – og på deg.
I det siste har jeg tenkt mye på det Berit Bae sa om at
anerkjennelse ikke er ros. For nettopp dette er blitt en utbredt misforståelse
etter at pedagogiske
programmer fikk fotfeste i barnehagen. Med programmene følger også tendensen
til at begreper som anerkjennelse, medvirkning, deltakelse og dialog
brukes som innpakning av noe som går helt på tvers av det som ligger i disse
begrepene. Berit Baes perspektiver på anerkjennelse brukes til det motsatte av
hva hennes tenkning inviterer til.
Programmer som Være
Sammen, De
utrolige årene, PMTO, PALS
og ART
har det til felles at de bygger på et behavioristisk grunnsyn. Det vil si at målet
er å regulere barns atferd gjennom positive og negative forsterkere, det som vanligvis
kalles belønning og straff. Denne tenkningen oppsummeres kort og greit på en
plansje som inngår i programmet «De utrolige årene». Der står det: «Den atferd
du gir oppmerksomhet til, har en tendens til å gjenta seg selv. Gi oppmerksomhet
til det du vil ha mer av». Poenget illustreres med en sparegris der man putter
på mynter med påskrifter som «omsorg», «ømhet», «oppmuntring» og «støtte». På
sparegrisen står det «relasjonskonto».
Gode ting voksne gjør i interaksjonen med barn, er altså
ikke uttrykk for en anerkjennende holdning, men et virkemiddel for å oppnå en
bestemt atferd hos barnet. Verdifulle handlinger har dermed mistet sin
egenverdi og blitt del av en instrumentell praksis. Det er verdt å merke seg at
flere av programmene har anerkjennelse på lista over positive virkemidler, og
anerkjennelse brukes gjerne synonymt med ros. Jeg også sett eksempler på at det
sies at programmet bygger på Berit Baes forskning om anerkjennende relasjoner.
Det er fort gjort å la seg forføre når atferdsregulerende
programmer markedsføres ved hjelp av barnehagelærernes egne fagbegreper. Men anerkjennelse
er ikke noe som kan «brukes» for å oppnå en bestemt atferd hos en annen person.
Hvis anerkjennelse brukes til manipulering eller atferdsregulering, er det ikke
lenger anerkjennelse.
Det Berit Bae sa i 2004 om hva anerkjennelse er, og hva det
ikke er, er like aktuelt i dag. Jeg vil derfor oppfordre barnehagelærere til
hente fram sine gamle pensumbøker. Du som ikke kjenner Berit Baes tekster om
anerkjennelse, har du mye å glede deg til. Du kan for eksempel begynne med
denne artikkelen: Å
se barnet som subjekt.
![]() |
Fra programmet «De
utrolige årene»
|
Bloggen Mestrer, mestrer ikke kan følges fra vår
Facebook-side, HER.
Så hjertens enig! Jeg skrev en artikkel publisert i 2014 (http://www.fpkf.no/piktidsskrift/psykologi-4-2014/) med tittelen: "Når belønning straffer seg", som omhandler dette, bl.a. A.L. Schibbye reflekterer rundt om anerkjennelse forveksles med ros i dagens samfunn, og blir dermed en tingliggjort utgave av anerkjennelse.
SvarSlettTakk for referansen! Dette er viktige bidrag.
SlettViktig påminning om kva anerkjenning er.
SvarSlett