Av Solveig Østrem
«Et
fag på ville veier» er tittelen på et essay av litteraturkritiker og
sykepleiestudent Cathrine Krøger. Hun kaller mye av det hun leser i
pensumlitteraturen på sykepleiestudiet, for kvasiakademisk ordgjørme. I sine bestrebelser på å oppnå anerkjennelse har sykepleiefaget, ifølge Krøger, utviklet «en
tåkete hybrid av et fagspråk».
Krøgers kritikk har vakt oppsikt og skapt
debatt. Mange vil si at det er på høy tid med en lignende gjennomgang
av faglitteraturen innen andre fagfelt. Ingeborg Tveter Thoresen er en av dem
som, i en artikkel
i Første Steg, stiller spørsmål ved om fagbøkene som presenteres for
barnehagelærerstudentene, er gode nok. Hvis en etablert
litteraturkritiker leste pensumlitteraturen på
barnehagelærerutdanningen, er det ikke sikkert den ville kommet noe bedre ut
enn sykepleielitteraturen.
«Om det er noe sommerens debatt om språket i lærebøkene har
vist, så er det nettopp at vi trenger profesjonell og uavhengig kritikk også av
denne typen litteratur,» skriver redaktør Sindre Hovdenakk i siste av
nummer av Prosa. Denne utgaven er en oppfølging av diskusjonen som startet
med Krøgers kritikk. I mitt bidrag i dette nummeret peker
jeg på noen av utfordringen barnehagepedagogikken, som en ung disiplin, står
overfor. Jeg argumenterer for at «vi trenger et presist fagspråk» og
forsøker å si noe om hva som gjør språket presist – og dermed akademisk i
egentlig forstand.
Essayet kan du lese her.
![]() |
Se siste nummer av tidsskiftet Prosa. |
Bloggen Mestrer, mestrer ikke kan følges fra vår
Facebook-side som du finner HER.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar