Av Solveig Østrem
For tiden har jeg lange samtaler med min gamle far om
situasjonen i barnehage og skole. Gjennom et langt yrkesliv dedikert psykisk
utviklingshemmede, opplevde han at denne gruppens rett til undervisning gradvis
ble styrket. Det uroer ham sterkt at utviklingshemmedes rett til opplæring i
dag synes å være svekket.
Ideen om «tidlig innsats» innebærer at enorme ressurser
øremerkes spesialpedagogiske tiltak i skole og barnehage. I barnehagen har trenden de siste årene vært at spesialpedagogikk blir allmenn pedagogikk, vel
å merke i den forstand at individuell ferdighetstrening erstatter
barnehagepedagogikkens tilnærming til barnegruppa som fellesskap, og at programmer
utviklet som behandling av atferdsvansker markedsføres som universalforebyggende
tiltak. Men «tidlig innsats»-logikken impliserer at innsatsen settes inn
der man kan regne med å få mest igjen – i form av bedre skoleresultater. Dette går
ut over de aller svakeste, dem det er minst lønnsomt å satse på.
Samtalene med faren min har inspirert meg til å lete fram
Østrem-utvalgets rapport fra 1994 om Kompetanseutvikling
i arbeidet for psykisk utviklingshemmede. På side 60–67 i rapporten finner vi «Vedlegg
1» signert Knut Østrem, der han punkt for punkt identifiserer hvilken kompetanse
som trengs i arbeidet med psykisk utviklingshemmede. Det historiske bakteppet var
en holdning som tilsa at kompetanse knapt var nødvendig i arbeidet med denne
gruppen. Dette blir illustrert med følgende fortelling: «Da en kollega
av meg søkte studiepermisjon fra sin stilling for å lære mer om psykisk
utviklingshemmede, kunne jeg lese følgende fra skolestyredokumentene: ‘Skulesjefen
kan ikkje sjå at XX skule har trong for den kompetansen det her vert søkt om’.
Psykisk utviklingshemmede får værsågod finne seg i noe mindre. 80 % ufaglærte
hjelpere er omtrent det de bør forvente.»
Spørsmålet er om ikke dette synet på kompetanse også
eksisterer i dag. Trenden er at innsatsen settes inn der det gir mest utslag på
statistikken, det vil si der man kan vise til bedre resultater på nasjonale prøver.
Dermed blir det nærliggende å spørre om de som trenger mest tilrettelegging, og
som har svakest forutsetninger for å tilegne seg grunnleggende ferdigheter, må
ta til takke med «ufaglærte hjelpere»? Simon Malkenes mener en av bieffektene
av politikken i Oslo-skolen er «at de mest ressurskrevende elevene, de aller
svakeste som trenger mest hjelp og oppfølging, i større grad ikke får den hjelp
og oppfølging de burde fått».
Det paradoksale er vi i dag ser en enorm interesse for spesialpedagogikk.
Det er ingen masterstudier innen pedagogikk som har flere søkere enn master i
spesialpedagogikk. Jeg møter stadig barnehagelærerstudenter som sier at
de helst vil jobbe med «de som trenger noe ekstra». I lys av denne
massive interessen vies de aller svakeste gruppene påfallende lite oppmerksomhet. Utviklingshemmede
barn og elever hører vi ganske sjelden om. Det vi hører om, er språkvansker og
atferdsvansker og minoritetsspråklige barn som ikke kan tilstrekkelig norsk når
de begynner på skolen.
Poenget mitt er ikke å sette svake grupper opp mot
hverandre, men å påpeke at når forestillingen om hva som er normalt, snevres
inn, vil flere og flere havne i kategorien «de som trenger noe ekstra». Slik
blir spesialpedagogikk allmenn pedagogikk, og spørsmålet om kompetansebehov
stilles på helt nye og muligens falske premisser.
Det er flere interessante paralleller i mellom dagens
situasjonen og konteksten for Østrem-utvalgets rapport, også for den som er
opptatt av kompetansebehovet i barnehagen. Dette skriver jeg mer om en annen
dag. Men se gjerne på denne så lenge: «Kompetansebehov for arbeid med psykisk utviklingshemmede».
Bloggen Mestrer, mestrer ikke kan følges fra vår
Facebook-side som du finner HER.
Tak for tanker og historisk perspektivering!
SvarSlettSom daginstitutionspædagog er jeg ved at kvæles i både fagfæller og forskning, som gør det at have to eller tre sprog til et specialpædagogisk tilfælde! Ligesom det at komme fra socialgruppe fem nærmest er lig det intet ressourcemæssigt bagland at have. Jeg blir så træt af den interesse for patologisering af mennesker!
Takk for en klok og reflektert kommentar som går til kjernen av problemet. Godt det finnes pedagoger/barnehagelærere i både Danmark og Norge som ser det du ser!
Slett