Av Mari Pettersvold og Solveig Østrem
I sluttfasen av et slikt bokprosjekt er det mye å ta stilling til. Når teksten er skrevet, fagfellevurdert, bearbeidet og språkvasket, er det fortsatt mye som gjenstår før boka er ferdig. I denne fasen er det riktig nok forlaget som står for meste av arbeidet, men som forfattere kan vi ikke fraskrive oss ansvaret for at boka får en form og en estetisk innramming som står i forhold til innholdet. Derfor er vi i jevnlig dialog med forlagsredaktør Jannike Sunde om omslag og format, fonter og layout.
I arbeidet med å finne et uttrykk som formidler det vi
ønsker, har vi spesielt blitt oppmerksom på hvordan skrifttype og -størrelse
kan understreke eller tvert imot slå beina under teksten. I boka «Profesjonell
uro» skriver vi at fortellingen er det bærende elementet i framstillingen. Vi
ønsker å løfte fram barnehagelærernes stemmer, fordi de har noe viktig å si. I
det første forslaget til layout var alle utdrag fra materialet skrevet i et
betydelig mindre font enn brødteksten. Fontene fortalte på en måte at
fortellingene ikke var så viktige allikevel, i hvert fall ikke like viktige som
forskernes. I letingen etter alternativer har vi oppdaget at dette er den
vanlige måten å flette utdrag fra et empirisk materiale inn i forskeres tekster.
Innrykk, mindre skriftstørrelse eller kursivering. Nesten alltid en mindre
lesbar font enn brødteksten. Av erfaring – som lesere – vet vi at det er lett å
hoppe over disse utdragene.
Fonter skal man altså ikke kimse av, de signaliserer et
hierarki: hva som er overordnet og hva som er underordnet. Det er tankevekkende
hva vi ikke tenker over, men venner oss til. Nå ser vi fonter overalt!
Utfordringen vår har vært å finne to skrifttyper som er både
markant forskjellige og passer godt sammen, og som ikke står i et hierarkisk
forhold til hverandre. Vi kan ikke la fontene signalere at det informantene
forteller, er mindre viktig enn det vi som forfattere sier. Vi vil ikke
risikere at leserne hopper over det vi mener er det viktigste ved denne boka.
Så når boka er tilgjengelig i mai, skal dette være på plass.
Bloggen Mestrer, mestrer ikke kan følges fra vår Facebook-side som du finner HER.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar