Av Solveig Østrem
Innlegget ble først publisert på Utdanningsnytt 20. oktober 2019.
Willy-Tore Mørch hevder at vrangvilje og fordommer ligger
til grunn for min kritikk av «De utrolige årene» (DUÅ). I sitt siste
innlegg gjentar han at jeg i boka Problembarna
gir en feilaktig beskrivelse av programmet, og at den er basert på at altfor
snevert utvalg av DUÅ-tekster. Men han forholder seg ikke til substansen i
kritikken. Dette gir meg en anledning til å komme tilbake til det som er sakens
kjerne.
Denne diskusjonen handler ikke primært om et bestemt
program, men om en større fortelling om «samrøret mellom evidensbevegelsen og
politikere», som Harriet
Bjerrum Nielsen uttrykker det, og en overordnet diskusjon om hvilken skole og
barnehage vi ønsker for barna våre. Det er ikke tilfeldig at ordskiftet mellom
Mørch og meg pågår parallelt med diskusjonen om Thomas Nordahls tilnærming til
forskningsbasert kunnskap i skolen, der blant annet Simon
Malkenes, Svein
Sjøberg, Thomas
Aastrup Rømer og Harriet
Bjerrum Nielsen har deltatt. Felles for Mørch og Nordahl er at de stiller
spørsmål ved profesjonsutøveres evne til å forvalte den faglige autonomi som trengs
for å kunne realisere barnehagens og skolens mandat. Mørch refererer til
Nordahl når han gir sin definisjon av læreres autonomi: «Lærere skal få velge
fritt mellom metoder – som virker.» «Metoder som virker» synes for Nordahl og
Mørch å være ensbetydende med manualbaserte programmer som de selv har vært med
på å importere/utvikle og markedsføre.
Malkenes argumenterer for at det siste tiårets vektlegging
av effektive metoder for å oppnå målbare resultater må ses i sammenheng med at pedagogikk
og skolepolitikk er importert fra USA (Dagsavisen, 8. oktober). Denne importen
innebærer ifølge Malkenes et brudd med den kontinentale dannelsestradisjon som
tar utgangspunkt i forståelsen av barnets egenart. DUÅ, som er importert fra
USA, er et godt eksempel på dette bruddet. Når metoden er tatt i bruk i norske
barnehager og skoler, er det lagt til grunn at standardiserte metoder og
manualer kan overføres fra en kontekst til en annen uten nevneverdig tilpassing
og uavhengig av hvilke nasjonale læreplaner som gjelder.
I boka Koncepteri pædagogisk arbejde skriver Christian Aabro at et fellestrekk for programmer
som DUÅ er at de følger et ekspanderende oversettelsesmønster. Det vil si at de
oversettes fra én språklig og kulturell kontekst til en annen – som her: fra en
amerikansk til en norsk –, men ofte med mangelfull kulturell kalibrering. Læreboka
i DUÅs skole- og barnehageprogram, Utrolige
lærere, er i så måte interessant. For i denne boka finnes få spor av
norsk barnehagevirkelighet, og barnehagens formål synes å være uten relevans
for forfatteren.
Et ekspanderende oversettelsesmønster innebærer også at
programmene «oversettes» fra et anvendelsesområde til et annet, slik at en
metode som er utviklet for en spesifikk gruppe barn, med enkle grep gjøres til
en generell metode til bruk på alle barn. DUÅ er et typisk eksempel. Programmet
var opprinnelig et behandlingsopplegg for barn med atferdsforstyrrelser, ble deretter
utviklet som generelt foreldreveiledningsprogram og markedsføres i dag som universalforebyggende
tiltak til bruk i barnehager og skoler. At behandling av atferdsforstyrrelser
er nyttig for alle barn, forklares i boka De
utrolige årene fra 2007 med at «Alle barn har atferdsvansker»
(Webster-Stratton, 2007, s. 29 og 32). I boka Utrolige lærere fra 2018 sier forfatter Carolyn Webster-Stratton
det slik: «Etter min mening ville ALLE små barn ha nytte av å bli fulgt opp av
skole- og barnehageansatte som hadde gode virkemidler for håndtering av uønsket
oppførsel…» (Webster-Stratton, 2018, s. 25).
Som jeg tidligere
har skrevet, gir boka De utrolige årene fra 2007 et usminket bilde av tenkningen DUÅ
bygger på. I Utrolige lærere fra 2018
er den språklige innpakningen annerledes, men innholdet er det samme. Dette er
behaviorisme satt i system. Til grunn for oppdragelsesteknikkene som angis, ligger
et syn på mennesket som ytre styrt. Målet er å regulere barns atferd gjennom ytre
stimuli i form av belønning og straff, eller positive og negative forsterkere. Voksnes
handlinger overfor barn måles ut fra sin instrumentelle verdi: hva de fører
til. Alt av positiv valør voksne bringer inn i barns liv – som ros,
anerkjennelse, oppmuntring, tillit, empati og å lytte til barn – er virkemidler de voksne bruker for å oppnå en bestemt atferd hos
barna. Disse skal «brukes med raushet» (Webster-Stratton, 2018, s. 41). Alt av
negativ valør – som ignorering, time-out, tap av goder og utestengelse fra lek
og aktiviteter – er også virkemidler
som brukes i en bestemt hensikt.
Med denne instrumentelle tilnærmingen til relasjoner og
samspill blir helt alminnelige fine ting som barn gjør mot hverandre – som å
snakke på en vennlig måte, dele med andre, hjelpe en klassekamerat, være
omtenksom – «handlinger som fortjener ros» (Webster-Stratton, 2018, s. 163). En
slik holdning kan gjøre barn til kynikere og øyentjenere. Den kan også føre til
at barna gjennomskuer virkemidlene de blir møtt med, og mister respekten for
voksne og synes det er vanskelig å ta dem seriøst.
I de to DUÅ-bøkene handler sosialisering primært om at barn
innordner seg regler gitt av voksne. Uhensiktsmessig barneatferd, som det heter
i boka fra 2007, handler om å opponere mot eller bryte disse reglene for eksempel
gjennom ulydighet, sutring, erting, krangling (s. 69), raserianfall (s. 271),
lyving eller stjeling. Formuleringen «irriterende atferd» brukes om sutring,
surmulig, skriking og raseri (s. 99). I boka fra 2018 er «uhensiktsmessig
atferd» erstattet med «uønskede handlinger», men barnet som identifiseres, er
det samme: Det dreier seg om barn som slår, stjeler, ødelegger noe, sutrer,
roper, skriker, kaster ting, snakker usant, furter eller somler (s. 293–294).
Omtalen av negative virkemidler, eller «bruk av
konsekvenser», som det heter i DUÅ, er et punkt der likheten mellom de to
DUÅ-bøkene er like slående som endringen av språklig innpakning. Det skilles
mellom naturlige konsekvenser, som at man snart blir sulten om man nekter å
spise lunsj, og logiske /arrangerte konsekvenser. I De utrolige årene fra 2007 heter det: «En logisk konsekvens er en
straff […] relatert til regelbruddet» (s. 129). I Utrolige lærere fra 2018 er konsekvens ikke lenger det samme som
straff: Negative konsekvenser er «ikke en form for straff, men skal oppleves
som rimelige» (s. 247). Men om språket er pyntet på, er innholdet det samme.
Det er vanskelig å se at det dreier seg om noe annet enn straff når det sies at
«[en] negativ (naturlig eller arrangert) konsekvens er noe barnet ikke ønsker,
som å stå bakerst i køen, ikke få gå ut i friminuttet, å bli tatt ut av en
aktivitet for å roe seg ned, gå glipp av frilek, […] eller miste et gode.» Mulige
konsekvenser som listes opp, dreier seg i hovedsak om tap av goder eller utestengelse
fra aktiviteter og fra fellesskapet. I tillegg er et helt kapittel i Utrolige lærere viet ignorering (s.
219–241), og et annet handler om timeout, eller tenkepause, som det heter i den
norske oversettelsen (s. 269–308).
Det understrekes at konsekvensen skal være mild, den skal
ikke være omfattende, og den skal oppleves som rimelig. Men hvem er det som kan
avgjøre hvordan noe oppleves? Anne-Line Bjerknes, som er mor til en femåring,
har sett hvordan timeout fungerer i praksis, og hun fastslår at det hun har
sett, er krenkelser av barna (Aftenposten, 9. oktober 2019). Hun har observert
skamfulle barneansikter. De som får timeout, beskrives av andre barn som «slemme».
Barna har forstått det som rettferdig å gjøre dem som får timeout til
syndebukk. «Når de voksne benytter krenkelse for å vise at de misliker et barns
oppførsel, så lærer barnet å gjøre det samme. Det er en ypperlig
mobbeoppdragelsesmetode», skriver Bjerknes.
Og da er vi tilbake ved det som hele tiden har vært kjernen
i min kritikk, at pedagogikk handler om verdispørsmål og ikke primært om hva
som virker. Når DUÅ inneholder elementer som barn og foreldre opplever som
mobbing, er det en fattig trøst at det finnes forskning som viser at de virker.
![]() |
En instrumentell tilnærming til relasjoner gjør alt voksne gjør overfor barn, til virkemidler som brukes i en bestemt hensikt (utsnitt fra Utrolige lærere, s. 41). |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar